Log in

E32017_Featured_AC

Welke uitgever had het meeste in huis deze E3

De grote uitgevers hebben hun plannen voor de rest van het jaar op de E3 tentoongespreid. Zijn we tevreden of hadden we toch wel iets meer verwacht? We gaan in discussie over alles wat Bethesda, EA en Ubisoft naar de E3 brachten dit jaar.

We zijn afgelopen week meegenomen naar Bethesdaland, Egypte en Naboo. Bethesda, Ubisoft en EA hadden allerlei toffe games voor ons klaarstaan, maar welke wist ons het meest te overtuigen en welke uitgever had net zo goed thuis kunnen blijven? De redactie in discussie.

Jermaine van Haarlem:  

Man, man, man. Wat was dit weer een leuke E3. Ik was al aardig hyped voor Star Wars Battlefront 2 en daar is totaal geen verandering in gekomen. Ik krijg echt weer dat oude gevoel van de vorige generatie Battlefront te pakken. Natuurlijk hebben we alleen een deel van de gameplay gezien, maar damn wat zag dat goed uit. Zowel op de grond als in het luchtruim. Verder moet ik zeggen dat Ubisoft mij niet echt heeft weten te boeien. Assassin’s Creed Origins.. tja alweer dezelfde formule, maar weer een ander jasje. Ik ga het wel spelen, maar een hele hoge prioriteit krijgt het niet.

Daarnaast wist Beyond Good and Evil 2 mij aardig te verrassen. Als fan van de eerste game kon ik dus niet wachten op deze titel. Een paar jaar geleden kregen we al een teaser te zien van de hoofdrolspeelster en haar kompaan maar die blijken nu dus niet meer aanwezig te zijn. Ik was zeker teleurgesteld, maar de video die we te zien kregen, wist me toch te raken en ik kijk uit naar wat gameplay dan wel meer info rondom het hele verhaal.

Beyond good and evil 2 | GameCensor

Rohald De Bruyne

Ik vind het tegenovergestelde. Voor mij zag Battlefront 2 er uit als hetzelfde met een nieuw jasje, maar verder dezelfde mechanieken als Battlefront en Battlefield. Ik werd er niet bepaald warm van. AC Origins heeft daarentegen wel mijn interesse gekregen. Toegegeven, die adelaar als drone is de reinste larie. Maar het nieuwe combat systeem, wapens met stats en leveling systeem is semi-innovatief. Het is in ieder geval een stuk beter dan de troep die we de afgelopen 8 jaar voorgeschoteld kregen.

Hiermee laat Ubisoft zien dat ze opletten wat wij spelers interessant vinden. The Witcher 3 is voor velen de ultieme game-ervaring en vervolgens leent Ubisoft een aantal van diens game-elementen om dit toe te passen bij hun eigen franchise. Sommigen vinden dit een makkelijke weg, anderen vinden dit vals spelen. Hoe je het ook noemt, het is vooruitgang en dat was erg nodig.

Jordy Nieuwenhuis

Ik ben het hier meer met Rohald eens dan met Jermaine. Waar Battlefront 2 inderdaad lijkt op een skin van Battlefield 1, brengt het nieuwe deel van Assassin’s Creed toch wel wat meer vernieuwing met zich mee. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zin in beide games.

Star Wars Battlefront 2 | GameCensor

Gelukkig lossen ze dat in Battlefront 2 goed op door de toevoeging van een single player en space battles. Bethesda vond ik dit jaar zeker de mindere als we het over de persco’s van deze drie hebben. Waar veel mensen verwachtten dat er een nieuwe IP werd aangekondigd, kregen we in plaats daarvan twee sequels van al bestaande IP’s. Verder nog wat nieuwe DLC voor Dishonored 2 en wat VR-functionaliteit voor DOOM en Fallout 4. Het enige leuke na afloop van de Bethesda persco was de hilarische “persco” van Digital Revolver.

Jermaine van Haarlem:

Nee, Assassin’s Creed vind ik echt te veel uitgemolken om nog enthousiast voor te worden. Ja, Star Wars kent hetzelfde probleem, maar ik ben niet hyped omdat ze iets nieuws brengen. Het lijkt nu gewoon een leuke shooter te worden die je met vrienden online kunt doen. Bethesda viel inderdaad vies tegen, maar wie weet komen ze later dit jaar nog met iets interessants. Het VR-gedeelte is een leuke gimmick en ik ben wel benieuwd hoe het speelt, maar ik krijg inmiddels aambeien van al die remastered editions of ports met nog betere graphics.

Assassin's Creed Origins | GameCensor

Rohald De Bruyne

Qua VR vond ik het juist tegenvallen. Naar mijn mening zou de ontwikkeling van VR het beste tot zijn recht kunnen komen wanneer de game-magnaten risico’s nemen. Een IP creëren met VR als core mechanic, maar wel met een leidend verhaal of andere mechanics. Wat doen ze nu? Een slappe implementatie van games die hier helemaal niks mee te maken hebben en hier niet geschikt voor zijn. Laat staan Skyrim, die game is al zo ondood dat de Draugr zelfs zoiets hebben van: “Wow, was jij niet al heel lang dood?” Daarbuiten heb ik mijn twijfels bij de speelbaarheid van Skyrim, met een zeer gelimiteerde FOV van 60.

Als de grote ontwikkelaars niet pushen naar diepere ontwikkeling van het VR-gebeuren, dan ben ik bang dat deze hetzelfde zal eindigen als de motion controls van een paar jaar terug. Grappige gimmick, maar het is nooit echt tot zijn recht gekomen.

Jordy Nieuwenhuis

Vooral Ubisoft en EA hebben games laten zien waar ik zin in heb, namelijk Battlefront 2 en Assassin’s Creed: Origins. Deze eindigen bij mij dan ook op dezelfde plek met daaronder als verliezer Bethesda. Er is één ding wat zeker is en dat is dat we de aankomende tijd weer genoeg te gamen hebben. Wat was nou jouw favoriet van deze drie? Laat het ons weten in comments.



Tags:

Lees verder: