Log in

Gedoemd tot vrijheid?

Kaidan of Ashley? Harvesten of redden? Sith of Jedi? Iorveth of Roche? Chaos of orde? Gamers worden continu bestookt met moeilijke keuzes. Met het complexer worden van de spelwerelden in hedendaagse games neemt het aantal keuzemogelijkheden bovendien steeds meer toe. Hoeveel vrijheid hebben we echter eigenlijk in het maken van keuzes?…

  • 0

Romantiek in Open World Role-Playing Games

Als ik het heb over de Romantiek in videogames, dan denk je waarschijnlijk meteen aan de relaties die je met in-game personages kunt hebben. Voordat romantiek geassocieerd werd met liefde, verwees het echter naar een stroming in verschillende sectoren van onze cultuur: in kunst en in literatuur, maar ook bijvoorbeeld in filosofie. Hoewel deze betekenis van het woord tegenwoordig naar de achtergrond geschoven is, is het eigenlijk nog steeds overal te herkennen. Zo ook in videogames.…

  • 0

Vijf vragen over Pay-to-Win

2017 lijkt het jaar te zijn van de loot boxen en microtransacties. Er is dan toch echt één aspect van microtransacties dat games helemaal verziekt, namelijk pay-to-win. Tijd dus om deze manier van microtransacties eens onder de loep te leggen! Luuc beantwoordt de vijf meest prangende vragen over pay-to-win.…

  • 0

Wat zijn indies?!

De laatste jaren worden games steeds meer een intrinsiek deel van pop culture. Sterke marketingtactieken zorgen ervoor dat AAA-games via tv, internet en reclameborden vaker in de gemiddelde woonkamer ter sprake komen. Toch hebben de ‘ware’ gamers het steeds vaker over indiegames, terwijl mijn moeder denkt dat het een game uit Indië is. Maar wat is een indiegame nu precies?…

  • 0

Gamen is leren hoe te sterven

You are dead. Game over. You died. Sterven is iets dat we normaal gesproken maar één keer doen. Voor gamers is sterven echter een integraal onderdeel van hun bestaan. Welke gamer is er immers niet al ettelijke malen uit de bocht gevlogen met een snelheid van 300 kilometer per uur, te pletter gevallen in een ravijn, of uiteen gereten tussen de kaken van een monsterlijk gedrocht? Gamers zijn sterfexperts.…

  • 0

De zin en onzin van cross-overs

Cross-overs tussen verschillende gamefranchises vieren hoogtij. Ubisoft’s Rabbids zijn momenteel op bezoek bij Mario en consorten in het Mushroom Kingdom, in Final Fantasy XV’s wereld Eos is een Assassin’s Creed-festival gaande en de helden van Marvel en Capcom gaan weer eens met elkaar op de vuist in Marvel vs. Capcom Infinite. Het leek ons daarom een moment om eens te kijken naar de zin en onzin die cross-overs ons gebracht hebben.…

  • 0

De wereld van Divinity

Wat begon als een feitelijke gebeurtenis vervalt in een periode van duizenden jaren tot legende, mythe en uiteindelijk vergetelheid. Welke geheimen en wonderlijke gebeurtenissen hebben zich de afgelopen eeuwen in Rivellon afgespeeld om daarna vergeten te worden? Wat is het verhaal van Divinity?…

  • 0

De vier grootste game-innovaties van de laatste jaren

Een goed idee komt nooit alleen. Tenminste, zo luidt het gezegde. Telt dit echter ook voor de ontwikkelingen in de game industrie? We gaan op onderzoek uit om te achterhalen waar de oorsprong ligt van de laatste ontwikkelingen.…

  • 0

De agenten van M.A.Y.H.E.M.

Heel lang heeft Volition volgehouden dat Agents of Mayhem absoluut niets te maken had met Saints Row. Fans vroegen er vaak naar en elke keer was het antwoord hetzelfde: “sorry om jullie teleur te stellen, maar Agents of Mayhem staat helemaal los van het universum van Saints Row.” Dit hield de ontwikkelaar vol totdat de eerste officiële bevestigingen naar buiten kwamen, maar daarop hebben we even moeten wachten.…

  • 0

Een terugblik op gamescom 2016

Een jaar vliegt zo voorbij. Dat blijkt maar weer als ik me realiseer dat het alweer een jaar geleden is dat we als GameCensor voor de zoveelste keer op gamescom rondliepen. Iets wat overigens nooit gaat vervelen kan ik bevestigen, aangezien ik dit jaar voor de zesde keer mag gaan. Aangezien het nog maar een paar nachtjes slapen is voordat we weer mogen, besloot ik om terug te blikken op onze hoogtepuntjes van gamescom 2016.…

  • 0

Multiplayer-mods voor Singleplayergames

Door Hyrule banjeren is de favoriete bezigheid van zo ongeveer elke rpg-fan met een Switch of Wii U op dit moment en het enige nadeel aan Breath of the Wild lijkt is dat het aardig eenzaam kan worden. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en deze drift om samen te zijn, heeft de modding community er wederom toe bewogen een nieuwe multiplayer-mod aan de lange lijst toe te voegen. We zetten de hoogstandjes en gefaalde multiplayer-modprojecten voor je op een rij.…

  • 0

Polymorfen in games

Waarom zou je voor één personage kiezen als je er ook verschillende kunt spelen? Polymorfen is een vaardigheid of spelelement in games dat ervoor zorgt dat je niet het hele spel vast zit aan één personage met dezelfde set vaardigheden. Of het nou polymorfen, shapeshiften of transformeren heet; het principe is erg populair in games. Soms als cruciaal spelelement, soms als bizarre gimmick. Naar aanleiding van de polymorfende Octolings uit Splatoon 2, onze game van de maand, bespreken we vijf games waarin polymorfen een grote rol speelt.…

  • 0

Gamen voor het goede doel

Van 2 tot en met 9 juli dit jaar kwamen een heleboel speedrunners bijeen om te laten zien hoe snel zij wel niet door een game kunnen gaan. Voorbeelden van games die de revue passeerden, zijn Super Mario 64, Dark Souls III en Super Meat Boy. Hoewel speedrunners al genoeg plezier kunnen halen uit het simpelweg snel uitspelen van een game, was dat niet het punt van deze bijeenkomst. Deze speedrunners deden het voor een goed doel en zamelden hiermee in totaal maar liefst $1,7 miljoen in voor Médecins Sans Frontières, beter bekend als Artsen zonder Grenzen in Nederland, in de naam van Summer Games Done Quick.…

  • 0

Hoe staat het met Final Fantasy XIV?

Op 30 september 2010 was het eindelijk zover: de nieuwe MMO van Square Enix. Voor veel gamers was Final Fantasy XIV geen titel om heel enthousiast van te worden. Er was toch al een Final Fantasy MMO (Final Fantasy XI)? Het feit dat het met Final Fantasy XI niet zo lekker liep, hielp ook niet mee met het vertrouwen in de nieuwe MMO. Nu, bijna zeven jaar later, is de tweede expansion voor de game uitgekomen: Stormblood. De hoogste tijd om eens opnieuw naar de status van Final Fantasy XIV te kijken.…

  • 0