Log in

Middle-Earth: Shadow of War | GameCensor

Shadow of War Mobile stopt je alvast in de huid van Talion, maar niet zoals je gewend bent. Spelers kunnen in de wereld van Shadow of Mordor duiken om opnieuw orcs een pak slaag te geven. Toch is  dit een heel ander soort spel, op een paar bekende gezichten uit het origineel na dan.  De vraag is of deze mobiele game ons zoet kan houden en vermaak kan bieden tot Shadow of War uitkomt.

Hoewel het third-person perspectief uit Shadow of Mordor is gebleven, is de grote open wereld ingeruild voor een lineair missiesysteem. Je kijkt in deze mobiele game vanaf een grotere afstand over de schouders mee van je team. Op deze manier heb je een goed overzicht van wat er allemaal gaande is op je scherm en de camerapositie is dan ook goed gekozen. De missies zijn echter niet erg diepgaand, want het komt erop neer dat je karakters een lineair pad volgen en onderweg orcs tegenkomen die worden bevochten. Dit staat in contrast met hoe je in Shadow of Mordor je eigen pad kon kiezen, dus als je daar op hoopte, kom je van een koude kermis thuis.

Genoeg om je zoet te houden

Er is geen sprake van een turn-based combat systeem. Elk gevecht bestaat uit een iets anders vormgegeven pad waar je champions overheen lopen en waar ze onderweg orcs tegenkomen om tegen te vechten. De champions lopen en vechten grotendeels automatisch, waarbij de speler alleen de mogelijkheid heeft om te selecteren wie je met welk karakter aanvalt. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Na een tijdje spelen neemt de moeilijkheidsgraad erg toe en voelt het dan ook erg goed als je een gevecht wint. Het is echter jammer dat het niet leuk is om de gevechten te spelen, omdat je te weinig zelf doet.

Om de combat toch nog iets uit te breiden, hebben de makers speciale aanvallen toegevoegd die eerst moeten opladen. Helaas zit je bij bijna elk gevecht te wachten tot ze opgeladen zijn en je ze los kunt laten, zodat je sneller door het level heen komt. Het is een toevoeging die zeker tactisch gebruikt kan worden, maar als je het een beetje goed doet, kun je ze meerdere malen per level gebruiken en dus zit je al snel de knop te spammen.

Help! Ik ben verdwaald

Er zijn echter elementen waarvan het soms moeilijk duidelijk wordt wat je precies moet doen. Zo is er namelijk de mogelijkheid om je karakters te levelen, maar het wordt je meer door trial en error duidelijk hoe alles in zijn werking gaat dan door de beschrijving die je krijgt. Er wordt in het begin namelijk zoveel uitleg naar je hoofd gegooid dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Het spel heeft wel overzichtelijke menu’s en het is dan ook gemakkelijk om een paar missies te doen. De menu’s zijn opgedeeld in een plek waar je de campaign kunt spelen, je karakters en voorwerpen kunt beheren, je je clanpagina kunt bekijken,  speciale opdrachten kunt uitvoeren en een winkel waar je euro’s kunt uitgeven.

Hoewel je geen cent hoeft te betalen om Shadow of War Mobile te spelen, wordt het ook al snel duidelijk dat je alleen optimaal van het spel kunt genieten als je er wat euro’s in steekt. Je geld wordt vervolgens omgezet in groene kristallen, waarmee je vervolgens nieuwe, random champions kunt aanschaffen of om Miran van te kopen. Miran heb je nodig om je karakters sterker te maken en moet in combinatie met andere items die je verdient gebruikt worden voor upgrades. Het is dus niet nodig om geld uit te geven, maar het maakt je ervaringen met het spel wel een stuk leuker en gemakkelijker.

Blijvertje?

Na een goede vijf uur in het spel gestoken te hebben, kan ik zeggen dat ik nog niet eens door de campaign heen ben gekomen, laat staan door de hard-modus die na een tijdje vrijgespeeld kan worden. Daarnaast zijn er ook nog de speciale missies en wekelijkse uitdagingen die je kunt doen. In het spel maak je gebruik van een team van vier champions die, zodra je een missie start, automatisch lopen en vechten. In totaal zijn er tot nu toe 22 champions, waarvan de meeste achter slot en grendel zitten.

Shadow of War raakt op verschillende vlakken al het goede en slechte van een mobiele game. Het voelt erg goed om een moeilijk gevecht te winnen en de verschillende karakters voegen allemaal iets anders toe aan de manier waarop je je team klaarmaakt voor een gevecht. Het spel mag dan genoeg hebben om je een tijdje zoet te houden, maar het is niet iets waar je met plezier naar terug blijft keren. Dit komt voornamelijk door het pay-to-win-systeem, de soms ingewikkelde en overweldigende uitleg die je krijgt en het feit dat er tijdens de gevechten zoveel door het spel zelf gedaan wordt.



Tags:

Lees verder:

Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.