Log in

We delen steeds meer met elkaar via internet. De scheiding tussen privé en de (digitale) openbare wereld is allang niet meer zichtbaar dankzij sociale media als Facebook. Hoewel dat allemaal op vrijwillige basis is, verzamelen ook bedrijven op internet de nodige informatie over ons. In het geval van gamers gaat het voornamelijk om interesses (Wat vinden wij leuk om te spelen?). Maar dankzij de digitale producten worden ook bank- en creditcardgegevens gevraagd.

En die zijn bij lange na niet altijd op een betrouwbare server terug te vinden. En dat is een kwalijke zaak, want als je ergens niet mee moet spelen, dan is het wel gevoelige (financiële) informatie. Iedereen weet wel van de gevaren van internet, maar onlangs is weer eens gebleken hoe erg het ‘uit de hand’ kan lopen. Het PlayStation Network, dat op het moment van schrijven nog steeds offline is, is volgens geruchten getroffen door hackers. Tot overmaat van ramp kan Sony niet garanderen dat alle klantgegevens beveiligd zijn.

Althans, Sony heeft niet over de kwestie gesproken. En dat betekent dus gewoon slecht nieuws. Want waarom zou je iets niet vertellen als er duidelijkheid is over een veilige situatie? Het feit dat een ‘afgeschermde’ internetverbinding van bijvoorbeeld het PlayStation Network of Xbox Live al niet veilig is, bewijst maar weer eens hoe onbetrouwbaar digitale informatieoverdracht kan zijn. Het wordt tijd om daar eens op onderzoek te gaan. De fabrikanten hebben veel te veel hun focus op piraterij gelegd en daarmee ontstaan er gaten in andere essentiële delen van de veiligheid. Een hacker van de internetverbinding is wat dat betreft een stuk gevaarlijker dan een hacker die de kopieerbeveiliging van games weet te omzeilen.



Tags:

Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.