Log in

Deze week in ‘Kijk Nou’ een bijzondere blik op het verhaal achter de oh-zo onschuldige game Pac-Man. Dit artikel is compleet onafhankelijk geschreven en heeft dan ook geen banden tot de originele bedenker of zijn producten.

“Het is het jaar 1976. Kosmonaut Nikolai Peckmann is op een solomissie, die later bekend zal staan als ‘Mission 6′. Het doel van zijn reis is het onderzoeken van de stralingsniveaus en de vreemde omstandigheden in en rond het ruimtestation die alle vier de bemanningsleden van de voorgaande onderzoeksmissie het leven kosten.

Na drie dagen bereiken Peckmann’s radioberichten ‘ground control’. Het zijn de paranoïde woorden van een krankzinnige. Peckmann beweert dat de geesten van de overleden kosmonauten hem achtervolgen en dat hij gedwongen is weg te blijven rennen om te overleven. Razend voegt hij hier aan toe dat zijn enige redding is om de demonen te consumeren nu hij nog bij zinnen is; een hoger niveau van bewustzijn zou hem te wachten staan.

Op videobeelden van de missie is te zien hoe Peckmann door de nauwe gangen van het doolhofachtige ruimtestation rent en met vrijwel iedere stap meer kalmerende middelen naar binnen werkt. Sporadisch staat de doorgeslagen kosmonaut stil in een hoek, om vervolgens de rollen om te draaien en jacht te maken op zijn onzichtbare kwelgeesten.

De voorraden vers fruit, vitamines en andere pillen jaagt Peckmann er binnen no-time doorheen. Na een laatste radiobericht van de extreem verwarde en uitgehongerde Peckmann blijft het stil. Voordat een reddingsmissie opgezet kan worden is zijn leven al ten einde. Op het laatste videobeeld van de missie is te zien hoe Peckmann’s verlepte ruimtepak troosteloos en leeg op de grond ligt.
Na het falen van de dappere eenmansmissie wordt besloten om het ruimtestation af te laten dwalen in de oneindigheid van het universum: een nieuwe poging voor eenzelfde missie zou te kostbaar zijn. Het onderzoek wordt bestempeld als een mislukking en het bevel om alle bewijzen ervan te vernietigen volgt al snel.

Maar: slechts enkele jaren later stuit een piepjonge gameontwikkelaar met de naam Namco op de overgebleven transcripties en videobeelden van deze gebeurtenissen”… en jawel, Pac-Man was geboren.

‘The Madness of Mission 6’ is een verhaal voortgekomen uit de artistieke geest van Travis Pitts. Het stamt uit 2006 en het zijn de begeleidende woorden bij zijn inzending voor een ontwerpwedstrijd, uitgegeven door online community en kledingwinkel Threadless.

Niet alleen de GameCensor-redactie was onder de indruk van de combinatie van het ontwerp en de (fictieve) achterliggende geschiedenis van het ontstaan van de arcadeklassieker: fans van de serie Community zal niet ontgaan zijn dat oppernerd Abed gedurende de aflevering ‘Paradigms of Human Memory’ te zien is in een trui met Pitts’ ontwerp.



Tags:

Lees verder:

Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.