Log in

Hoewel de controller van de Xbox One niet veel lijkt te verschillen met die van de Xbox 360, heeft Microsoft tijdens de ontwikkeling veel verschillende functies proberen toe te voegen, wat uiteindelijk handen vol geld heeft gekost.

In een interview met een Amerikaanse site heeft de head-honcho van Xbox accessoires, Zulfi Alam, veel leuke feitjes gedeeld over de ontwikkeling van de nieuwe controller, waar er kennelijk “honderden verschillende” prototypes van gemaakt zijn.

“We hebben naar concepten gekeken zoals geuren; kleine zakjes met geuren die los zouden komen tijdens het spelen. Als je bijvoorbeeld door een jungle zou lopen, zou je de flora ruiken vanuit je controller.

Ook het idee om een scherm in de controller te verwerken is de revue gepasseerd, maar hebben we laten vallen. De tv waar de Xbox aan zit is oneindig veel beter dan wat we in de controller hadden kunnen plaatsen en de aandacht van de speler laten wisselen tussen tv en controller scherm bleek niet haalbaar. Ook is de accu duur een groot probleem. Geen goed idee dus.”

Daarnaast dacht Microsoft ook aan hologrammen, die om de speler heen geprojecteerd zou worden, maar ook daar zag men van af; het zou teveel energie en geld kosten. Wat niet genoeg geld mocht kosten, was de ontwikkeling van de controller.

“Ik wil er niet diep op in gaan, maar zonder twijfel meer dan $100 miljoen dollar. Het apparaat, de investeringen rondom de technologie en het bouwen hebben veel geld gekost. Het moest en zou perfect worden.”

Microsoft beschikt over veel geld, maar is niet zo rijk waardoor ze dat als kleingeld beschouwen. Het team wilde perfectie afleveren en dat is de output van de controller ten goede gekomen. Volgens Alam verwedden de ontwikkelaars hun carrière ervoor.



Tags:

Delen
Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.