Log in

Kortgeleden kwamen we nog met het nieuws dat AMD een grote zak geld bij EA op de tafel heeft gegooid om Battlefield 4 te mogen gebruiken als paradepaardje voor de nieuwe Mantle-technologie. Nu lijkt het erop dat het dat niet overhad voor de Xbox One, want Microsoft kondigt vandaag aan dat de nieuwe console geen ondersteuning zal bieden voor de Mantle-technologie.

Vorige maand werd de nieuwe technologie van AMD gepresenteerd in samenwerking met DICE, waarbij Battlefield 4 als eerste ondersteuning zal krijgen. Volgens AMD is de technologie effici├źnter dan zijn concurrenten zoals DirectX. Microsoft kondigde echter vandaag aan op haar blog dat de Xbox One enkel ondersteuning zal bieden voor de eigen Direct3D-api en hiermee dus zowel de Mantle-api als de populaire OpenGL-api uit sluit.

Volgens Microsoft maakt de console voornamelijk gebruik van de Direct3D 11.x-technologie. De nieuwe GPU in de console zal dan ook het grootste gedeelte van de Direct3D 11.2-functionaliteiten ondersteunen. De gigant uit Redmond zegt dan ook dat dankzij deze implementatie de console vrijwel dezelfde resultaten kan halen als met de Mantle-api. Daarnaast moet het makkelijker worden voor ontwikkelaars om games voor zowel Windows 8.1 als de Xbox One te ontwikkelen.

In een reactie laat AMD weten dat Mantle gezien moet worden als een ontwikkelomgeving die overeenkomt met die van een console, maar daarvoor niet expliciet voor is bedoeld. Volgens AMD maakt Mantle het voor PC-ontwikkelaars makkelijker en goedkoper om games te bouwen.



Tags:

Lees verder:

Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.