Log in

WildStar

Probeert eindelijk wat vernieuwing in het genre te brengen

WildStar, een nieuwe MMORPG, komt in de lente volgend jaar op de markt. “Toch niet weer een MMO’’, hoor ik je denken. Er zijn de laatste tijd ook veel MMO’s op de markt gekomen die allemaal verdacht veel op elkaar lijken. Het zijn aangepast versies World of Warcraft of titels die daarvan zijn afgeleid. WildStar gaat daarentegen een compleet nieuwe kant uit. Met een nieuw combatsysteem willen ze een compleet nieuwe ervaring brengen.

De game vertelt het verhaal van Nexus, een planeet die vroeger werd bewoond door de Elden. Die zijn echter op mysterieuze wijze verdwenen en twee groepen zagen hun kans de planeet over te nemen: de Dominion en de Exile. Als speler speel je een ras uit een van de twee facties. Aan jou de taak achter de geheimen van de planeet te komen.

Er zijn op het moment acht rassen, voor de Exile zijn er de Humans, Granok, Aurin en Mordesh en voor de Dominion zijn er de Cassian, Draken, Chua en Mechari. Over de rassen zijn verschillende classes te verdelen; rassen kunnen bepaalde classes hebben. De classes die tot nu toe zijn aangekondigd zijn de Warrior, de Spellslinger, de Stalker en de Esper. Uit de website van WildStar is op te maken dat er nog minstens twee classes bij zullen komen.

Wildstar_03

Als je dacht dat dat alle mogelijkheden waren, zit je fout. Ieder karakter, welk ras of welke class hij ook is, heeft een keuze uit bepaalde paths. Deze paths zijn compleet onafhankelijk van je ras of class en ze kunnen dus door iedereen gekozen worden. Zover zijn de volgende paths bekend: Soldier, Explorer, Settler en Scientist. Bij ieder path horen andere types side quests. De Soldier zal bijvoorbeeld Assassination-missies krijgen, terwijl een Settler missies krijgt met betrekking tot Public Service en Infrastructure.

Leuk zoveel keuzes, maar wat maakt de game nu anders dan anders MMORPG’s? Chad Moore, lead narrative designer, zei dat “het combat-systeem uniek is. Dit zal dan ook het grootste verschil zijn met andere MMO’s. Daarnaast is het path-systeem een nieuwe systeem dat we niet zien in andere MMO’s.” Wat houdt dit combat-systeem dan precies in? Als eerste is de game compleet skill-based, dat wil zeggen dat er géén auto-attack in de game zit. Daarnaast is de gameplay volledig “vrij”, er wordt geen gebruik gemaakt van een lock-on systeem waarbij je stilstaat en skills spamt. Je moet blijven bewegen, je vuurt skills af terwijl je rondrent.

Wildstar_04

Het grootste nieuwe systeem is echter het Telegraph-systeem. Als vijanden hun aanvallen gebruiken zul je op de plaats van impact een rode zone zien. Deze zone betekent duidelijk dat je daar niet wil staan op het moment dat de aanval wordt afgevuurd. In het begin is dit natuurlijk heel simpel, je ziet zo’n rode zone en je gaat aan de kant terwijl je rustig blijft aanvallen. Naarmate het spel vordert wordt dit echter steeds moeilijker. Moore zei dan ook dat je tijdens de lagere levels (1-20) letterlijk wordt getraind om te snappen wat alle zones betekenen.

Er zijn vijf verschillende soorten zones. Rood is duidelijk slecht, groen is van een teamgenoot die bijvoorbeeld een heal uitvoert, blauwe zones zijn de zones die laten zien waar jij richt, paars is een heal van de vijand en als laatste oranje: een vriendschappelijke aanval.

Naast dit systeem is er ook het Crowd Control-systeem. Veel MMO’ers zullen het met me eens zijn dat gestund worden door een vijand een hel is. Je kunt niets doen en staat daar maar dood te gaan. Met het Crowd Control-systeem is dit verleden tijd. Alle soorten Crowd Control, stuns, confusion en ga zo maar door, hebben nu een counterplay-mechaniek. Je kunt de stun doorbreken, tijdens een confusion kun je gewoon doorgaan met aanvallen (als je weet welke kant links is) en ga zo maar door.

Wildstar_06

Ook is het gedaan met de simpele regel dat bazen niet gestund kunnen worden. Normaal gesproken zijn bazen in MMO’s immuun voor stuns, omdat spelers anders stuns kunnen chainen waardoor bazen geen uitdaging meer zijn. In WildStar wordt er gebruikgemaakt van een zogenaamd Interrupt Armor. Door deze bepantsering kunnen bazen wel gestund worden, maar niet door één simpele stun. Bazen moeten bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd drie keer gestund worden, waarna hij kwetsbaar is.

Al met al voorspelt deze game veel goeds voor de toekomst van MMO’s. De game belooft veel vernieuwingen in de MMO-wereld en lijkt die ook waar te gaan maken. In de korte tijd dat ik de game heb kunnen spelen voelde alles heel logisch aan. Er zit een hoop humor in de game, je kunt je eigen huizen bouwen, er is PvP, de game kan met teams gespeeld worden maar ook solo, 40-man raids en ga zo maar door. Het enige wat een beetje jammer is, is dat het nog niet bekend is wat de game gaat kosten. Ik kijk naar de game uit en ik hoop jij ook!



Tags:



Delen
Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.