Log in

Bioshock Infinite | GameCensor

BioShock Infinite: het is een titel die je de afgelopen tijd niet ontgaan kan zijn. De game staat al weken hoog in de ranglijsten en recensenten overladen de game met meer tienen dan negens. Maar is BioShock Infinite nou echt zo goed, of zijn we simpelweg te eigenwijs om mindere aspecten van de game te accepteren?

Voor diegene die het hele spektakel is ontgaan, een korte introductie: het jaar is 1912 en tijdens de wereldtentoonstelling, die ook monumenten als de Eiffeltoren voortbracht, heeft de Verenigde Staten een gewaagd project gelanceerd. Columbia, zoals het project heet, is namelijk de stad van de toekomst. Niet alleen omdat deze zijn technologie ver vooruit is, maar vooral omdat de stad zweeft. De stad is echter verre van perfect: het geloof rondom de Heer Comstock overheerst het leven van de meeste inwoners en racisme is nog heel gebruikelijk.

Bioshock_Infinite_02

Jij bent Booker DeWitt, een privé-detective die niet bang is vuile zaakjes op te lossen, en hebt maar één simpele taak: vind de meid. Dit alles om zijn eigen schulden uit zijn grimmige verleden weg te vegen. Het blijkt echter al snel dat DeWitt niet heel gewenst is in Amerika’s trots, Columbia. Een feit dat catastrofale gevolgen zal hebben, niet alleen voor Booker.

BioShock Infinite is net als zijn voorgangers een echte first-person shooter. Al knallend baan je jezelf een weg door de verschillende gebieden. Toch gebruik je, zoals het hoort in de BioShock-serie, niet alleen geweren, maar ook mysterieuze krachten bekend als ‘Vigors’. Deze vigors, zoals ‘plasmids’ nu heten, zorgen ervoor dat de gebruiker ook nu weer over vrij interessante superkrachten beschikt. Zo kun je als Booker bloeddorstige ravens oproepen of kogels opvangen en deze weer terugschieten.

Bioshock_Infinite_03

Toch zijn het niet de wapens en vigors die BioShock Infinite zo goed maken als iedereen beweert dat de game is. Het is de bijzondere relatie tussen Booker en Elisabeth die de game veel sterker maakt dan de concurrentie. Ondanks dat je Elizabeth namelijk mee op sleeptouw moet nemen, hoef je jezelf eigenlijk nooit zorgen te maken om de gezondheid van Elisabeth. Ze is namelijk verstandig genoeg om zelf dekking te zoeken als er vijanden in de buurt zijn en zichzelf te verplaatsen als er vijanden te dichtbij komen.

Daarnaast vormt ze ook geen blok aan het been en doet haar best om het voor Booker makkelijker te maken om door gevechten heen te komen. Zo zal ze hem voorzien van ammunitie wanneer hij er bijna doorheen is en zorgt voor de nodige gezondheidsdrankjes waar nodig. Toch is Elisabeth, net als Columbia, best bijzonder. Zij kan namelijk, als een van de weinige ter wereld, scheuren in tijd en ruimte zien en hier gebruik van maken. Dit zorgt voor situaties waarin Elisabeth letterlijk uit het niets extra wapens, dekking of zelfs vliegende machines kan halen. Handig wanneer je je in een nauwe situatie met weinig opties bevindt.

Bioshock_Infinite_04

Toch hoef je hierdoor niet bang te zijn dat je wapens en krachten in overvloed zal hebben. Columbia biedt namelijk genoeg obstakels in de vorm van vijanden die er alles aan doen om te zorgen dat jij je doel niet zal en kan voltooien. Hier komt echter ook meteen BioShock’s grootste zwaktepunt tevoorschijn. De afweging tussen de verschillende lijkt namelijk ergens tijdens het proces zoek te zijn geraakt. Hierdoor kun je de gemiddelde vijand met twee vingers in je neus uitschakelen. De zwaardere vijanden, zoals de Handyman, lijken echter van onvernietigbaar materiaal te zijn gemaakt en vereisen je regelmatig je complete arsenaal aan wapens er door heen te jagen om ze te verslaan.

Soms is het dan ook beter om je vijanden te ontvluchten dan ze te lijf te gaan. Natuurlijk kun je rennen en dekking zoeken, maar het is makkelijker om op hoge snelheid door het luchtruim te vliegen aan de ‘Skyline’. Deze achtbaan van ijzeren pijpen loopt door Columbia heen en stelt Booker en de andere bewoners van de vliegende stad in staat om op hoge snelheid van A naar B te komen. Naast dat de Skylines ideaal zijn om uit een nauwe situatie te komen, voegen ze ook een nieuwe laag tactiek toe aan de game. Jij kunt de vijanden vanuit heel andere hoeken aanvallen dan dat het in het veel benauwdere Rapture mogelijk was. De vijand kan dit echter ook en dus is het belangrijk om in Columbia altijd op je hoede te zijn.

Bioshock_Infinite_05

Toch moet je zo nu en dan, wanneer de game het toelaat, even stilstaan en om je heen kijken. Columbia is namelijk een heus meesterwerk als het aankomt op stijl en sfeer en zou zo in het begin van de 20ste eeuw passen. Om nog maar te zwijgen over de vele verwijzingen naar oude en huidige popcultuur: van Les Miserables tot aan Creedence Clearwater Revival’s ‘Fortunate Son’ en van ‘Revenge of the Jedi’ tot aan de bijzondere geschiedenis van de Pinkertons. Alles draagt bij aan een sfeer en ervaring waarmee Ken Levine en zijn mensen zich ditmaal echt hebben overtroffen.

Conclusie

Met BioShock Infinite weet Irrational Games een nieuwe standaard te zetten op veel gebieden: op het gebied van first-person shooters, op het gebied van stijl en sfeer en vooral op het gebied van verhaal. De manier waarop het verhaal rondom Booker en Elizabeth is vormgegeven is een goede les voor veel andere ontwikkelaars en schrijvers. Ondanks dat er een aantal kleine schoonheidsfoutjes in de game zitten, is dit toch zeker de beste game die het voorjaar van 2013 te bieden heeft.

90
Geweldig verhaal
Columbia