Log in

Pruttelen in de modder

Iedereen kent de beelden wel van de motocrosswedstrijden. 22 racers die met  volle snelheid over heuvels heen scheuren waarbij de bestuurder compleet bedekt is met modder. Er vallen mensen, sommigen vliegen meters de lucht in en anderen lijken zo vies mogelijk te willen worden. Dit alles kun jij nu zelf beleven in MXGP3.

De motocross-sport heeft eigenlijk veel raakvlakken met andere sporten. Er bestaat veel onderlinge competitie, je hebt veel techniek nodig en het is een groot spektakel op de baan. Een goede basis voor een game, dacht ontwikkelaar Milestone in 2014. De eerste MXGP bleek aan te slaan en al snel werden een tweede en nu dus een derde deel uitgebracht

Van Zero naar Hero

Ik zal het maar meteen toegeven want ik ben geen held in motocross games. Toch ben ik wel te porren voor het rondcrossen in de modder op een stalen ros. Bij het opstarten van de game krijg ik meteen het juiste gevoel dat je hoort te hebben bij dit soort games. Duidelijke menu’s met niet teveel gezeur eromheen, plus een goede soundtrack. Omdat ik mezelf meteen als kampioen op het podium zie staan, begin ik bij de carrièremodus. Deze modus laat je je eigen karakter en motor maken zodat je daarna als groentje jezelf naar de top moet werken.

Het maken van een personage doe je niet zomaar even. MXGP3 heeft een flink aantal mogelijkheden. Zo kun je je land van herkomst aanpassen, je bijnaam en welk nummer je het liefste wil ronddragen op je outfit. Vrij standaard tot dusver. Zodra ik echter mijn stalen ros onder handen wil nemen, kom ik erachter dat ik toch niet zoveel verstand heb van motors. Van de remschijfjes tot de bedrading, alles kan ik aanpassen. Ik besluit om de standaard motor niet te veel aan te passen en mezelf op de eerste race te focussen.

Al gauw ontmoet je je manager die je vraagt om een sponsor te kiezen die jij wil vertegenwoordigen. Zo gezegd, zo gedaan en voor ik het weet staat mijn motor in de startblokken voor mijn eerste race.

Zandhappen

In de achttien races die je voor de boeg hebt, is het de bedoeling om bij elke race een bepaald doel te behalen. Zo moet je bijvoorbeeld bij de eerste baan voor een specifieke tegenstander eindigen en een specifiek aantal punten halen. Als eerste eindigen is altijd goed natuurlijk, want dan weet je zeker dat je je doel hebt gehaald.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Bij de eerste bocht raak ik in een soort paniek waardoor mijn personage de grond van dichtbij gaat bekijken. Geen lange animatie waarbij je je motor oppakt maar gelijk weer in de startblokken om door te racen. Erg arcade maar in dit geval erg fijn.

De besturing van de motor is het eerste wat mij enorm opvalt. Met je linker analoge stick bestuur je de motor maar met je rechter analoge stick bestuur je de rijder. Maak je dus een bocht naar links en stuur je je bestuurder ook naar links dan is de kans groot dat je teveel meeveert en dus onderuit gaat. In het begin is dit even wennen, ook het nemen van de heuvels moet je onder de knie krijgen. Na aardig wat zand te happen weet ik mezelf op te werken naar een 14e plek. Genoeg om mijn doel te halen.

Bloed, zweet en modder

Na de eerste race kom ik erachter dat ik op mijn gemak op een trainingsparcour kan rondkarren. Ik besluit om de besturing daar te leren kennen. Voordat je aan een race begint krijg je ook de mogelijkheid om je motor af te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld de vering opschroeven waardoor het nemen van heuvels beter gaat of je kunt de motor een extra boost geven, wat resulteert in een snellere maar minder handzame motor.

Erg realistisch en diepgaand, maar voor een beginner als ik erg overdonderend. Vooral als het regent op de baan betekend dit dat je anders moet gaan rijden en je motor dus anders reageert. Het enige wat mij stoort is de mate van gevoeligheid van het vallen. Zo kom ik soms met volle snelheid tegen een andere rijder aan en gebeurt er niks, maar kan ik bij een klein tikje ook van mijn motor vallen.

De controller vloog zelfs bijna door mijn tv-scherm toen ik uiteindelijk de eerste plek had gehaald en een paar meter voor de finish door een hobbel in de weg op mijn plaat ging. Hierdoor reden er gelijk zeven van mijn tegenstanders voorbij waardoor ik alsnog achtste werd. De besturing had van mij beter in balans mogen zijn.

De grote jongens

MXGP3 bevat naast een flinke database aan motoren en onderdelen ook een waslijst aan bekende racers. Onder andere een paar Nederlanders. Erg leuk dus, als je de motocross-sport volgt en je samen met je idolen kunt racen. Daarnaast zijn de banen ook allemaal echt bestaande banen. Nederland wordt vertegenwoordigd door het Drentse Assen en Brabantse Valkenswaard.

Naast de Nederlandse banen kom je ook langs Italië, Thailand of het zanderige Qatar. Genoeg te doen dus. Elke baan heeft zijn eigen moeilijkheden, waardoor de herspeelbaarheid erg hoog ligt. Dit merk je ook als je een aantal races hebt gehad op dezelfde baan. Je weet wanneer de moeilijke bochten komen en waar je even wat gas bij kunt geven om mensen in te halen.

Naast de carrièremodus kun je ook je vaardigheden testen in een los kampioenschap of het Monster Energy FIM MXoN, een soort Time Trial modus waarbij ook een online multiplayer aan is gekoppeld. Genoeg momenten dus om je uit te leven op je favoriete banen.

Met modder gooien

Tuurlijk heeft MXGP naast de vele content ook nog zijn mindere kanten. Zo vind ik de besturing erg wisselvallig. Ik snap dat een bepaalde mate van oefening nodig is, maar buiten de korte tekstvakken is er nergens een training te bekennen die je fatsoenlijk helpt met het onder de knie krijgen van de besturing.

Naast de besturing heeft de game soms last van clipping problemen. Vooral aan de start van de race zie je alle spelers wazig waarna ze opeens haarscherp zijn. Dit is zonde, want de Unreal 4 Engine kan veel meer aan. Tot slot wil ik de weersomstandigheden nog benoemen. De baan wordt lekker drassig als het regent waardoor je motor dus ook anders reageert. Alleen de regenwolk lijkt alleen jou te volgen waardoor de regen je als het ware lijkt te volgen. Dit vind ik in verhouding met het realisme van de andere aspecten jammer.

De officiële licentie van MXGP3 is vooral voor motocrossfans een must-have. De banen en racers die ook in de echte wereld te vinden zijn zorgen voor een vleugje realisme. Jammer is dat de besturing je soms in de steek laat en dat je soms door het minste of geringste onderuit lijkt te gaan.

De regeneffecten in de game hebben vooral op de baan een goede indruk, maar zien er echt verouderd uit. Het creëren en aanpassen van je rijder en motor is daarentegen erg goed uitgewerkt en zorgt ervoor dat je afgewogen beslissingen moet nemen. Het gevoel van overwinning als je uiteindelijk de besturing onder de knie krijgt en daardoor ook races begint te winnen is dusdanig groot dat je wil blijven racen.


Conclusie

MXGP3 is een toffe motocross racegame geworden die vooral voor de fans een aanrader is. In de basis is MXGP3 een goede racegame met flink wat aanpassingsmogelijkheden die je uren zoet kan houden. Naast de ietwat rommelige physics blijft er een sterke game over.

Deze game is gereviewd op de PlayStation 4.

80
Veel keuzemogelijkheden
Officiële licensie
Grafisch af en toe wat rommelig
Inconsistente besturing

Tags:

Lees verder:

Tegenwoordig hebben we een aantal huisregels die gelden voor alle reacties. Je leest er hier alles over.